Claudiu Puşcău – regizor de film şi teatru-interviu

Apr 28, 2014 by

Claudiu Puşcău – regizor de film şi teatru-interviu

Claudiu Puşcău,  tânăr regizor de film și teatru.
„Când îți pui ceva în cap și realizezi acel lucru, începi să te gândești la următoarea etapă“

 

Claudiu, te consideri regizor de film sau teatru?

Eu nu pot spune despre mine dacă sunt regizor de teatru sau film, pot spune doar că fac şi film, fac şi teatru, deci ambele forme de creaţie îmi plac.

 

Cum ai început să faci filme?

Am început să fac filme dintr-o joacă. În liceu făceam teatru amator, mai şi scriam din când în când şi la un moment dat am scris o povestioară şi am zis că ar fi fain să încerc şi să o filmez. Am adunat lângă mine un grup de prieteni şi am făcut primul meu filmuleţ, aşa cum puteam eu la vremea aia, cum credeam eu că se face. A fost foarte amuzant şi din momentul ăla a intrat în mine şi mai tare “microbul” cinematografiei.

 

Cât este de importantă o şcoală de film în formarea unui artist, fie el actor, regizor sau director de imagine?

Foarte sincer vorbind, cred că şcoala te ajută să înveţi abecedarul, să înţelegi elementele de bază, dar mai apoi totul ţine de fiecare în parte, de cât de mult îşi doreşte fiecare să facă ceva în domeniul său. Eu cred că poţi să reuşeşti doar dacă munceşti mult, dacă mergi pe drumul ales şi nu te laşi împiedicat de obstacolele ce îţi ies în cale.

 

Ce te inspiră să creezi?

Mă inspiră orice întâmplare, lucru sau loc pe care îl găsesc interesant.

 

Film pe bani sau facem cum putem?

La început, ca în orice meserie cred, facem cum putem şi dacă reuşim să progresăm ajungem şi la film pe bani, deşi nu cred totuşi ca ăsta e idealul.

 

Femeia regizor este privită altfel de către public, critici sau colegii de breaslă?
Nu cred asta, sunt femei regizor precum Kathryn Bigelow, Sofia Coppola, Debra Granik sau (de la noi din ţară) Iulia Rugină, Ruxandra Zenide, Adina Pintilie, Anca Damian, care au făcut filme cu mare succes la public sau în competiţiile cinematografice.

 

unora-le-place-swingulUn regizor se uită altfel la film, la o piesă de teatru, un spectacol. Care e procedura ta?

Nu am o procedură a mea, pur şi simplu am ajuns să mai uit altfel la un act artistic doar pentru că am ajuns să înţeleg procesul de creaţie şi fără să vreau, trec mai departe de poveste şi sunt atent la detalii, la modul de realizare, la jocul actorilor, la mişcările de aparat, la mişcarea scenică, la scenografie etc.

 

Să realizezi o operă vizuală, ce înseamnă pentru tine?

Înseamnă să dau naştere unei noi lumi.

 

Cinematografia românească aşa numita “minimalistă” versus cea din Europa de Vest sau de peste ocean este diferită. În ce măsură contextul social o susţine sau provoacă?

Există o diferenţă firească cumva. Peste ocean cinematografia a devenit industrie, se scot filme pe bandă rulantă, multe doar pentru aşa-zisul public larg, foarte comerciale, pline de clişee. Iar la noi, cinematografia fiind foarte puţin susţinută, apar mai mult filme de autor, filme realizate uneori special pentru festivaluri, filme realizate cu bani puţini, de aici probabil şi minimalismul de care se tot vorbeşte. Totuşi de multe ori cred că filmele acestea făcute cu bani mai puţini sunt mai sincere, mai aproape de adevăr, dorinţa realizatorilor de a crea filmul parcă îşi pune mai mult amprenta şi filmul devine mai de suflet, mai plăcut.
E adevărat însă şi că oamenii în general s-au obişnuit cu filmul în forma lui de entertaintment şi atunci aleg cumva calea mai uşoară, filmele care nu pun atât de multe întrebări, filmele la care nu trebuie să gândeşti, filmele care “distrează” şi atât.

la filmare claudiu puscau

Spectatorul ia ce i se dă, dar poate fi el educat – copil sau adult?

Din păcate în general, publicul ia ce i se oferă. Sunt prea puţini cei care înţeleg şi se lasă “educaţi”.

 

Orice film sau piesa de teatru este un portret al regizorului?

Nu cred că este neapărat un portret, ci mai degrabă o parte din regizor, din felul său de a gândi sau de a pune problemă, o parte din lumea lui.

 

Ce-ţi place cel mai mult din procesul realizării unui film/piesă?

Nu există o parte anume, tot procesul realizării îmi place.

 

Festivalurile de film sunt o punte de lansare?

Da, festivalurile de film pot fi o punte de lansare, mai ales în cazul celor care fac scurt metraje.

 

Câteva cuvinte despre proiectul Prieteni.

Proiectul “Prieteni”, al tinerei regizoare Bianca Rus, e un film sincer, despre prietenie, despre iertare şi regret. Unul dintre aspectele interesante ale proiectului, este plasarea poveştii în mediul rural, un mediu care în ultimul timp nu a mai fost atât de prezent în filmele româneşti. Eu mă bucur că pot face parte din echipa proiectului, că sunt mâna dreaptă a regizoarei :) şi abia aştept să începem filmările.

Puteţi să urmăriţi proiectele lui Claudiu pe blogul lui, pe canalul de Youtube sau pagina de Facebook

Cateva proiecte: The Road- scurt metraj și secvențe din piesa Unora le place swingul

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Claudiu Puşcău – regizor de film şi teatru-interviu | Bianca Lucia Rus | Bun De Citit - […] de film și teatru. Mă inspiră orice întâmplare lucru sau loc pe care îl găsesc interesant cinema.rusbianca.ro …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>